Sinds eind maart 2015 heeft Fanfare Wilhelmina Groesbeek een jeugdbestuur. De bedoeling hiervan is dat de jeugdleden van de fanfare ook hun stem kunnen laten horen.

Het is belangrijk voor een fanfare dat de jeugd mee kan denken aan ideeën en activiteiten. De jeugd heeft een frisse kijk op de fanfare. Ze kunnen zich inzetten voor activiteiten voor de jeugd en alle wensen van de jeugd voorleggen aan het centrale bestuur. Er zijn ook activiteiten die het jeugdbestuur zelfstandig kan uitvoeren. Het jeugdbestuur overlegt en beslist hierover met het centrale bestuur.

Het jeugdbestuur bestaat uit leden die zelf ook actief zijn bij de fanfare, zoals van de slagwerkgroep, het leerlingenorkest en de showgroep. De leden hebben allen hun eigen taak bij het jeugdbestuur. De één sluit bijvoorbeeld aan bij een activiteiten-commissie en de ander zorgt er voor dat alle ideeën van de jeugd bij het jeugdbestuur terecht komen. Zodoende leren de jeugdleden ook veel over de fanfare en zijn ze actiever betrokken.

Het Jeugdbestuur van Muziekvereniging fanfare Wilhelmina in 2017.

Samenstelling:

Voorzitter:  Inge Roelofs
Secretaris:  Britt Kuijpers

Bestuurslid: Bo Cillessen

Leden: Lieke Bouwman

Activiteiten in 2017:

Ook in 2017 hebben we, voorafgaand aan de maandelijkse vergadering van het Hoofdbestuur, onze vergaderingen met het jeugdbestuur gehouden.

– Allereerst hebben we de uitkomsten van de Vragenlijsten uitgewerkt die we aan alle jeugdleden hebben verstuurd. Deze uitkomsten zoals betere communicatie voor m.n. de slagwerkgroep, modernere muziekkeuzes, meehelpen (ook door ouders) bij verschillende activiteiten, creatieve activiteiten voor de jeugdleden zoals carten, paintball, dagje uit, etc. en het jeugd-weekend zijn meegenomen in de ondernomen activiteiten van het jeugdbestuur in 2017.

– Slaapfeest voor de jeugd van  Fanfare Wilhelmina

In april 2016 hebben wij, als Jeugdbestuur, een slaapfeest georganiseerd voor alle jeugd van de Fanfare. We begonnen de avond met een spannende film en wat snacks. Toen de film was afgelopen, koos iedereen een plaats om hun bed neer te leggen. Natuurlijk kon een feestje met muziek niet ontbreken en we hebben die avond gezellig samen gezongen en gedanst. Uiteindelijk kwam dan toch het moment dat iedereen moest gaan slapen. De volgende ochtend eindigden we met een gezamenlijk ontbijt. Het was een erg geslaagd slaapfeest, en we hebben dan ook veel positieve reacties ontvangen.

– Met het jeugdbestuur zijn we ook op het idee gekomen om,, aan het einde van het muziekseizoen een instrumenten-schoonmaakdag te houden. Dit idee is ook uitgevoerd en het was een groot succes. Er kwam een deskundige langs die handige tips gaf over het onderhoud van de instrumenten. Wij vinden het onderhoud van de instrumenten erg belangrijk, want zonder goed onderhouden instrumenten, geen muziek!

In september hebben we, samen met de jeugd-activiteitencommissie, het geweldig leuke dag gehad naar de Efteling. Zo'n dag is zeker voor herhaling vatbaar hoewel er ook veel jeugdleden zijn die graag het jeugdweekend weer terug willen.

– Het Ceciliafeest voor de jeugd bij fanfare Wilhelmina

In november was het weer zo ver het jaarlijkse Ceciliafeest werd weer gehouden maar dit keer was er voorafgaand aan het feest ook nog een leuke activiteit gepland voor de jeugd. De activiteit begon om 17:00 uur met een bingo waarbij er veel leuke prijzen te winnen vielen. Daarna konden de kinderen spelen met de voetbaltafel en er kon gesjoeld worden. Toen was het al weer tijd om te eten. We hebben met z’n allen frietjes gegeten. Na het eten was de DJ inmiddels ook al begonnen met muziek te draaien en kon er gedanst worden en dit werd ook zeker gedaan. Aan het einde van de activiteit konden de kinderen op gehaald worden maar ze waren natuurlijk ook van harte welkom om de rest van de avond te blijven. Het was een zeer geslaagde en gezellige middag/avond geworden.

– Naast deze activiteiten hebben we besloten om ook aandacht te besteden aan de verjaardagen van onze jeugdleden door het sturen van een felicitatieberichtje.

Voor het nieuwe jaar 2018 hebben we weer verschillende activiteiten en ideeën op de rol staan. Mochten jullie nog leuke ideeën en/of wensen hebben laat het ons dan weten. Stuur een berichtje naar info@fanfarewilhelminagroesbeek.nl